Elkaar helpen doe je zo!

Met onbekenden zal je niet vaak diepgaande gesprekken voeren of uitgebreide handelingen mee uitvoeren. Dus het zijn veelal de kleine positieve keuzes die je maakt die van grote impact zijn op onze samenleving. Zoals iemand vriendelijk begroeten of een situatie positief benaderen. Hoe meer mensen dat voor elkaar over hebben, hoe groter de impact is op je leefomgeving en de kwaliteit van het leven. Jij en de mensen om je heen zullen zich veiliger voelen, meer verbonden en toleranter zijn.

5 tips voor een positieve houding

  1. Wees vriendelijk naar anderen
  2. Geef opbouwende kritiek
  3. Help een ander uit vrije wil
  4. Wees eerlijk en duidelijk naar anderen
  5. Ga zorgvuldig met andermans spullen om

Zoals je kan lezen zijn het geen punten die je aanzienlijk veel moeite zouden moeten kosten. Maar door hier bewust op te letten beïnvloed je ook anderen om zich positief te gedragen. En zo helpen we elkaar ons leven een stukje leuker te maken.

Financiële vrijheid…Wie wil dat nou niet?!

Om uiteindelijk te kunnen leven hoe jij wilt leven en alleen maar de dingen doen die je wilt doen, zal je financieel vrij moeten zijn. Geld houdt namelijk de meeste mensen gevangen in een leven die ze anders hadden ingericht als geld geen rol zou spelen.

Financiële onafhankelijkheid

Financiële vrijheid, of ook wel financiële onafhankelijkheid genoemd, wil zeggen dat je geld verdient zonder direct afhankelijk te zijn van andere mensen en/of organisaties. Financiële onafhankelijkheid kan alleen bereikt worden door middel van passieve inkomstenstromen. Want bij alle actieve inkomstenstromen moet er eerst een activiteit uitgevoerd worden, voordat jij betaald krijgt. Hierdoor verlies je dus tijd (tijd=geld) om te kunnen doen wat jij wilt doen. In tegenstelling tot actief inkomen krijg je bij passief inkomen blijvend betaald nadat de activiteit is uitgevoerd. Dit levert je dus zowel tijd als geld op die je goed kan gebruiken om je leven in te richten zoals jij dat wilt.

Passief inkomen

Tegenwoordig zijn er talloze manieren om een passief inkomen te verdienen. Zo is het dus voor iedereen mogelijk om financieel vrij te zijn. Bekijk onderstaande video een mogelijke optie, misschien is dit wel iets voor jou om direct mee aan de slag te gaan!

Jouw succesformule

Wil je zelf direct aan de slag met het bereiken van financiële vrijheid? Gebruik dan ons boek Jouw succesformule: Deel 3 – Van geld naar vermogen. Hierin leer je alles over het verdienen, besparen en behouden van geld en vermogen. Eenvoudig te lezen met concrete handige tools om meteen in de praktijk in te zetten.

Tijd is geld, geld is dus tijd… De oneindige strijd

Ongeacht welk doel jij wilt behalen uiteindelijk zijn tijd en geld de twee middelen die nodig zijn om het af te ronden. De meest voorkomende problemen van mensen die willen beginnen met het behouden van deze middelen zijn:

  • Ze hebben veel tijd, maar te weinig geld om deze vrije tijd goed en efficiënt te besteden.
  • Ze hebben veel geld, maar te weinig tijd om hun geld goed en efficiënt te besteden.

Dit komt doordat de meeste mensen alleen op actieve manieren geld verdienen. Dit houdt in dat wanneer zij hiermee stoppen zij wel meer tijd over houden, maar geen geld behouden. Dit kan namelijk alleen bereikt worden met passieve manieren van inkomsten. Op deze wijze verruil je geen tijd voor geld, maar ga juist andere middelen zoals kennis, ervaring en geld. Dit zijn onuitputbare bronnen, hierdoor is het dus mogelijk om zowel tijd als geld goed en efficiënt te kunnen besteden aan het bereiken van je doelen.

Lees en leer meer over passieve manieren van geld verdienen in Jouw succesformule: Deel 3 – Van geld naar vermogen! 

Succes begint bij jezelf!

Succes is het bereiken van doelen. Het is dus belangrijk om een concreet doel voor jezelf te formuleren, zodat het duidelijk is waar je naar toe streeft. Beschrijf specifiek voor jezelf wat je precies wilt bereiken en waarom. Dit heb je namelijk nodig gedurende het proces van succes. Het zal niet altijd makkelijk en snel verlopen, de kans is erg groot dat je tegenslagen en teleurstellingen zal tegenkomen op je pad naar succes. En juist op die momenten ga jij twijfelen aan jezelf en je afvragen “waar doe ik het allemaal voor?“. Om jezelf gemotiveerd te houden is het van belang dat je direct een antwoord op die vraag hebt. Want bij een vaag, onduidelijk of zelfs geen antwoord zoals “ik weet het niet” verslapt je motivatie en zal je uiteindelijk stoppen met het behalen van je doel. Echter, werkt dit ook de andere kant op! Heb jij wel continu in je hoofd waarom het voor jou zo belangrijk is om het doel te bereiken dan zal je steeds gemotiveerder worden om het te bereiken.

Als toelichting zie je hieronder een video waarin het verband van verlangen (jouw waarom), geloof in je eigen kunnen en het ondernemen van actie wordt verteld.

Wil je meer weten over hoe jij succesvol kunt worden? Bekijk dan onze boeken en trainingen op www.uw-balans.nl

CV Forward

Hoe gezond is komkommer?

Komkommer is heerlijk in een frisse zomersalade. Maar hoe groen ook, als groenvoer telt het eigenlijk nauwelijks mee, stelt het Vitamine Informatie Bureau.

We denken misschien gezond bezig te zijn met een komkommersalade bij de barbecue, maar volgens het Vitamine Informatie Bureau zitten komkommers ‘vol met water’ en bevatten ze ‘bijna geen vitamines en mineralen’.

Amper vezels

Ook de hoeveelheid vezels valt tegen, zien we in het Nederlands Voedingsstoffenbestand(NEVO). Zelfs mét schil bevat komkommer aanzienlijk minder vezels dan de meeste andere groenten.

Rucola: relatief veel voedingsstoffen

Sla is dan gezonder. Veldsla en vooral rucola bevatten zelfs relatief véél voedingsstoffen zoals ijzer, calcium en foliumzuur. Van rucola is ook aangetoond dat het goed is voor de bloeddruk. Nadeel is wel dat je er een berg van moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Honderd gram wortels eet je makkelijker weg dan honderd gram rucola.

Vitaminebommen

Kortom, we kunnen wel wat extra vitaminebommen in de rauwkost gebruiken. Een paar suggesties:

Suikermais

Laat je niet misleiden door de naam. Veel mensen denken dat suikermais veel calorieën bevat, maar die zitten vooral in de boter die we erop smeren. Mais zelf is juist heel gezond. Het is rijk aan magnesium, voedingsvezels, eiwitten en bevat veel antioxidanten, vooral carotenoïden.

Wortels

Net als andere groentesoorten bevatten wortels veel vezels en voedingsstoffen en erg weinig calorieën. Wortels zijn bovendien rijk aan flavonoïden (antioxidante stofjes die ook in zwarte en groene thee zitten) en bètacaroteen. Bètacaroteen heeft een belangrijke functie als provitamine A en beschermt de huid tegen uv-schade.

Rode paprika

Deze kleurrijke smaakmaker is niet alleen heerlijk in een zomerse rauwkostsalade, maar zit ook barstensvol vitamine C. Van alle groentesoorten bevat rode paprika de meeste vitamine C. Alleen in rauwe spruiten zit meer. Maar die verwerken we liever niet in de zomersalade…

Kerstomaatjes

Het gezegde ‘klein maar fijn’ gaat ook op voor tomaten. In kerstomaatjes zitten namelijk meer voedingsstoffen dan in grote tomaten. Ondanks de zoete smaak, wat ze nou juist zo lekker maakt! Zo bevatten ze twee keer zoveel vitamine C als hun grote broers en meer foliumzuur, een vitamine waar veel Nederlanders een tekort aan hebben.

Zink in komkommerschil

Heeft het dan helemaal geen zin om komkommer te eten, behalve dan voor de smaak? Jawel, want het vult een beetje. Daardoor zul je tijdens een barbecue iets minder stokbrood en vlees eten. Doordat het nauwelijks calorieën bevat, kun je er bovendien zo veel van eten als je wilt. En vooruit, nog één pluspuntje: de schil bevat aardig wat zink. Maar daarvoor kun je weer beter een hamburger op de barbecue leggen.

Bron: Margriet

cvf_ad

Investeren in de liefde doe je zo!

Wanneer jij goede privé relaties wilt opbouwen en onderhouden dan zou je in eerste instantie goede privé relaties moeten herkennen en erkennen. Je zal de waarde van de relatie moeten kunnen inzien om te kunnen waarnemen wanneer een band sterk is en hoe deze versterkt kan worden. Elke privé relatie draait om liefde, liefde voor de persoon waarmee je een privé relatie aangaat. Deze liefde heb je in verschillende vormen voor verschillende personen. De liefde voor je familie is bijvoorbeeld anders dan die voor je vrienden of kennissen. Belangrijk om te weten zijn de succesfactoren die een rol spelen bij het ontwikkelen van liefde. Hieraan kan je de sterkte van de band herkennen en waarderen. Tevens kan jij aan de hand van deze factoren jouw waardering tonen. Door de liefde die je hebt ontvangen te erkennen.

De belangrijkste succesfactoren binnen een privé relaties zijn:

1. Vertrouwen

Je moet erop kunnen vertrouwen dat personen waarmee je een goede privé relatie hebt of wilt opbouwen eerlijk en oprecht met jou communiceren en handelen. Dit betekent dat wat zij vertellen overeen zou moeten komen met wat zij doen. Daarnaast zouden deze personen je ook vertrouwen moeten geven dat jij eerlijk en oprecht communiceert en handelt. En dat zij vertrouwen hebben in jouw kennis, kunde en ervaring om al jouw doelen in het leven te bereiken.

2. Ondersteuning

Mensen waarmee jij een privé relatie hebt of wilt opbouwen dienen jou te steunen in elke keuze die je maakt, zolang jij ervan overtuigd bent dat het een goede keus is en hier volledig achterstaat. Daarnaast zouden zij bereid moeten zijn om jou te ondersteunen bij de doelen die je hebt. Door bijvoorbeeld eerlijk en oprecht feedback te geven over jouw handelingen en situatie waarin je bent beland. Tevens dienen zij bij een standpunt achter jou te staan wanneer jij het standpunt in enige vorm dient te verdedigen. Ook in mindere tijden zou je bij deze mensen terecht moeten kunnen als steun en toeverlaat. Zodat zij jou kunnen ondersteunen om er weer boven op te komen.

3. Compromissen sluiten

Elke privé relatie bestaat uit twee personen. Hierdoor zijn de twee personen samen verantwoordelijk voor de relatie en hebben beiden invloed op de relatie. Voor het opbouwen van een goede relatie kan het niet zo zijn dat één partij de kaders van de relatie bepaald. Om beide achter de kaders van de relatie te staan is het noodzakelijk dat deze gezamenlijk worden vastgesteld. Hiervoor zijn compromissen nodig, want jullie hebben beiden persoonlijke kaders waar binnen jullie je manifesteren. Deze zullen niet op alle punten overeenkomen. Voor de punten die niet overeenkomen zal een middenweg gekozen moeten worden. Ga pas akkoord wanneer je oprecht achter de keuze van het compromis staat.

4. Interesse

Bij goede privé relaties is er vaak sprake van overeenkomstige interesses. Ga naar deze op zoek, want overeenkomstige interesses maakt het makkelijk om met elkaar om te gaan. Hierdoor hebben jullie meer om over te praten en samen te ondernemen. Daarnaast is het belangrijk om interesse te tonen in de persoon zelf. Iemands karakter, gevoelens, gedachten, achtergrond, interesses, dagelijkse bezigheden, etc. Er zijn meer dan voldoende onderwerpen die te bespreken vallen wanneer je oprecht interesse hebt in een persoon. Door het tonen van interesse, weet je meer over de persoon en kan je de andere succesfactoren beter uitvoeren.

5. Gezamenlijke activiteiten

Een belangrijke factor voor de sterkte van een band binnen privé relaties zijn de activiteiten die samen worden ondernomen. Door gedeelde ervaringen wordt een band sterker en groeien jullie dichter naar elkaar toe. Tevens wordt hierdoor zichtbaar of de woorden overeenkomen met de daden van een persoon. Overeenkomstige interesses maken het ondernemen van gezamenlijke activiteiten makkelijker. Maar door activiteiten te ondernemen die gekoppeld zijn aan de interesse van de ander kan je ervaren wat de ander doet en waarom die persoon dit leuk vindt. Het resultaat is dat je de persoon beter leert kennen, waardoor je alle succesfactoren beter kan uitvoeren.

Meer over succesfactoren in relaties vind je in Jouw succesformule: Deel 2 – Niemand kan alles alleen!

cvf_ad

Waarom hebben de meeste mensen altijd te weinig geld?

Alhoewel vrijwel iedereen geld belangrijk vindt om te hebben zijn er maar weinig mensen die hier echt efficiënt mee omgaan. Hierdoor bezit maar een klein percentage van de wereldbevolking het merendeel van het al het geld dat beschikbaar is in de wereld.

De voornaamste redenen waarom de meeste mensen altijd een gebrek aan geld hebben is, omdat ze:

  • alleen geld verdienen om het weer uit te geven;
  • het belang van geld niet inzien;
  • de basis principes van economie niet begrijpen;
  • makkelijk verleid worden om het te verruilen;
  • niet in staat zijn om meerdere bronnen van inkomsten te creëren.

Waarschijnlijk heb je nu al een aantal punten gezien, waar jij je in kan vinden als reden waarom je zelf een gebrek aan financiële middelen hebt. Geen probleem, zoals alle vaardigheden is het behouden van meer geld aan te leren. Wil je weten hoe? Begin met gebruiken van ons handboek, Jouw succesformule: Deel 3 – Van geld naar vermogen!

cvf_ad

Gezonder eten? Ruim je keuken op!

Je hebt het vast weleens gehoord: een opgeruimd huis staat voor een opgeruimde geest. Maar wist je dat een opgeruimde keuken ook heel goed is voor je gezondheid?

Je keuken zo inrichten dat je automatisch gezonde keuzes maakt, is volgens dr. Brian Wansink, schrijver van het boek Slim by Design, een fluitje van een cent. Dit zijn zijn beste tips:

Opgeruimd aanrecht

Een aanrecht dat vol ligt met rommel kan ervoor zorgen dat je geneigd bent om meer te eten. Uit een onderzoek waaraan Wansink heeft meegewerkt kwam naar voren dat vrouwen met een rommelige keuken – denk daarbij aan stapeltjes kranten, rekeningen, afwas – twee keer zo veel koekjes en snacks eten vergeleken met vrouwen die een opgeruimd aanrecht hebben maar dezelfde versnaperingen in huis hadden. Uit vervolgonderzoek kwam naar voren dat het verband houdt met het stressniveau. Een rommelige keuken kan leiden tot ongecontroleerd eetgedrag.

Keukenapparaten opruimen

Het staat natuurlijk heel mooi, zo’n deegkneedmachine op je aanrecht, maar volgens Wansink kun je beter je keukenapparaten achter gesloten (keuken)deuren bewaren, met uitzondering van apparaten die voor gezonde keuzes staan, zoals een blender waarmee je bijvoorbeeld smoothies kunt maken. Uit Wansinks onderzoek kwam naar voren dat mannen met een broodrooster op het aanrecht een paar kilo meer wegen dan hun buren die hun broodrooster in een kast opbergen.

Laat je fruitmand zien

Uit het onderzoek van Wansink bleek dat degenen die hun crackers, frisdranken en andere snacks op het aanrecht bewaren gemiddeld negen kilo meer wegen dan degenen die deze producten in de kast bewaren. Alleen voor de fruitschaal mag je een uitzondering maken. Volgens Wansink zorgt een gevulde fruitschaal die goed in zicht is, ervoor dat kinderen veel vaker iets uit de fruitmand pakken.

Opscheppen vanuit de pan

Het staat natuurlijk heel leuk als je aan tafel zit en je dient het eten op in prachtige schalen, maar voor een alledaagse avondmaaltijd kun je dat beter achterwege laten. “Gemiddeld eten mensen twintig procent meer als de maaltijd in schalen op tafel wordt geserveerd dan wanneer je je eten vanuit een pan op het fornuis opschept.” Wansink adviseert om je mooie servies alleen te gebruiken voor speciale gelegenheden.

Speel verstoppertje met je eten

Volgens Wansink eten we dat wat we zien. Dus zorg ervoor dat je het eten achter dichte keukendeurkastjes bewaart. Ook adviseert hij ongezonde voedingsproducten in aluminiumfolie of ondoorzichtige bakjes te bewaren, zodat het niet direct zichtbaar is. Gezonde keuzes kun je juist beter wél in huishoudfolie of doorzichtige bakjes bewaren, omdat je dan eerder geneigd bent om deze gezonde tussendoortjes te pakken.

Tot slot heeft Wansink nog een laatste tip: heb je ongezonde snacks in huis, bewaar ze dan ergens waar je bijvoorbeeld een stukje voor moet lopen. “Bij ons worden de snacks in de wasruimte bewaard.”

Bron: Real Simple

cvf_ad

4 oefeningen voor meer veerkracht van je kind

Veerkracht betekent dat je kind bestand is tegen stress en tegenslag. Iemand met veerkracht gelooft in zichzelf, durft rekenen op anderen, kan grenzen aangeven en maakt tijd om te genieten, ook als het even niet mee zit. Hoe verhoog je de veerkracht van je kind?

Met deze tips werk je samen met je kind aan veerkracht.

1. Zelfvertrouwen

Je kind is uniek. Hoe ziet je kind eruit, wat doet het graag en hoe denkt het over zichzelf? Als je kind positief denkt over zichzelf, verhoogt zijn zelfvertrouwen.

Oefeningen

  • Hou een positief dagboek bij samen met je kind. Noteer elke dag minstens een positief, sterk of grappig moment. Schrijft het ook op waarvoor het die dag dankbaar is?
  • Som 3 dingen op waar je kind trots op is. Zo leert het positief denken over zichzelf.

2. Grenzen stellen en grenzen verleggen

Als je kind ‘nee’ durft te zeggen tegen dingen die het niet leuk vindt, dan wordt ‘ja’ zeggen tegen leuke dingen nog veel intenser. En als je kind iets nieuws probeert, dan krijg het gegarandeerd energie.

Oefeningen

  • Je kind krijgt meer respect als het eerlijk voor zijn mening uitkomt. Oefen daarop. Laat het beleefd nee zeggen en voorstellen wat het wel graag wil. Bijvoorbeeld: ‘Nee, ik wil liever geen ‘wilde botsauto’s’ spelen, maar ik wil wel graag tikkertje hoog spelen.’
  • Doe eens zot. Stimuleer je kind om iets nieuws te proberen. Bouw een eigen internetpagina, organiseer een etentje voor oma en opa of ga samen met vrienden op kamp.

3. Rekenen op anderen

Raakt je kind zelf niet uit een probleem? Als het ermee zit, is het belangrijk genoeg om iemand om hulp te vragen. Het voelt goed om je gedachten te delen met anderen.

Oefening

  • Maak een tekening van de kennissenkring van je kind. Wie kent het allemaal op school? In zijn vrije tijd? Via internet? In de familie? Op wie kan het rekenen voor een goed gesprek dat oplucht? Met wie wil het leuke momenten delen? Of met wie kan het goed lachen?

4. Tijd voor zichzelf

Je kind werkt de hele dag hard op school of heeft gezweet in de sportles? Neem tijd voor ontspanning. Even niks doen en wat babbelen of zichzelf verwennen verlaagt stress.

Oefeningen

  • Eet gezond en neem tijd om te bewegen. Dan krijgen de hersenen van je kind energie. En de weerstand tegen ziektes en stress verhoogt.
    Muziek maakt je kind blij. Verzamel alle nummers die je kind een goed gevoel geven of die het doen denken aan een leuke vakantie of feestje. Zet de nummers op als je kind in een dipje zit.
  • Doe deze ademhalingsoefening als je kind gestrest is. Volg het balletje en adem in en uit. Wint het balletje of win jij?

Bron: Klasse

cvf_ad

5 valkuilen bij het stellen van doelen

Doelen stel je zodat je een punt hebt waar je naar toe werkt. Iedereen stelt doelen, alleen doet niet iedereen dit met succes. Vandaar deze 5 meest voorkomende valkuilen bij het stellen van doelen. Zorg dat jij hier niet in verzeild raakt!

1. Er wordt geen duidelijke definitie geformuleerd.

Hierdoor wordt je doel een vaag begrip en weet niemand, inclusief jijzelf niet, wat je er precies mee bedoelt. Wees dus zeer concreet bij het stellen van doelen!

2. Er is geen finish.

Een start zonder finish is een oneindige race. Dit gebeurt vaak bij perfectionisten. Onthoud dat perfectie een streven is, maar geen doel op zich. Perfectie kan nooit bereikt worden, want het kan altijd beter. Formuleer wat voor jou goed genoeg is.

3. Er is geen deadline.

Dit werkt uitstellen in de hand en van uitstel komt afstel. Bedenk bij het stellen van doelen wat een realistisch tijdbestek kan zijn voor het behalen ervan. Voeg daarbij een periode voor onvoorziene situaties, zodat je de ruimte hebt om tijdens het proces een koerswijziging te kunnen doorvoeren.

4. Het is onrealistisch.

Als je wilt dat iets in één keer moet lukken of er te weinig tijd voor uittrekt is de kans van slagen erg klein. Geef jezelf de tijd en ruimte om voldoende te leren en oefenen. Liever langzaam in de juiste richting dan snel zonder bestemming!

5. Je wilt het niet graag genoeg.

Voor alles wat je wilt bereiken zal je iets anders moeten opofferen. Dus als je een doelstelling formuleert waar je eigenlijk niets voor wilt doen om het te behalen dan kan je er beter niet aan beginnen. Want als je er geen moeite voor wilt doen dan vind je het waarschijnlijk niet waardevol genoeg.

What you can believe, you can achieve!

Meer tips vind je in ons handboek Jouw succesformule: Deel 1 – Succes begint bij jezelf!

cvf_ad